Slik forenkler de markedsføring av biler ved hjelp av AI

Erlend Bakke
CEO
October 21, 2025

For mange bilforhandlere er det å ta gode bilder av bruktbiler tidkrevende og kostbart. Autopix kombinerer kunstig intelligens med brukervennlig teknologi for å gjøre bilfotografering enklere og raskere for bilforhandlere i Norden.

Autopix ble startet med et klart mål: å gjøre det vesentlig enklere for bilbransjen å presentere biler profesjonelt uten kostbart og avansert utstyr. I dag brukes selskapets løsninger av store kjeder som Motor Forum, Bauda, Nordvik og Bilbolaget, og enkeltstående forhandlere i alle størrelser. Bildene som lages med appen, legges ut daglig på Finn.no og andre markedsplasser i Norden.

Her ser du bildet før og etter det har gått igjennom AI-teknologien til Autopix.

AI-superkrefter 

- Vi så at bilforhandlere brukte altfor mye tid og penger på fotografering og bildebehandling. Med Autopix får man profesjonelle studiobilder på noen minutter, direkte fra mobilen, sier gründer og daglig leder Erlend Bakke.

Kjernen i tjenesten er en app som kombinerer assistert fotografering med automatisk fjerning av bakgrunn, der kjøretøyet plasseres i et digitalt studio. Resultatet er klare, profesjonelle bilder hvor merkevaren løftes frem. 

Autopix tilbyr to varianter: 1) helautomatisert løsning som leverer bildene på få minutter 2) en løsning med manuell kvalitetssikring for de som ønsker ekstra redigering og maksimal kvalitet. Samtidig gis det  tilbakemeldinger sentralt når en avdeling ikke leverer i henhold til merkevareprofilen. 


– Vi tror på balansen mellom AI-automatisering og menneskelig touch. Det handler ikke om å erstatte mennesker, men å gi dem verktøy som gjør at man kan jobbe smartere, sier COO Adam Finch.

Fototips som akselerer merkevaren 

Riktig bildebruk kan spille en avgjørende rolle i markedsføringen av biler. I artikkelen “Hvordan selge flere biler på nett” har Autopix identifisert flere strategier som gir bilforhandlere et konkurransefortrinn – alle støttet av Autopix‑løsningen:

1. Gode bilder bygger tillit

93 % av bilkjøpere ser på bildene før noe annet, og gode bilder øker salgs­konverteringen betydelig ifølge Finn.no. 

2. Riktig antall bilder = bedre engasjement

For mange bilder kan føre til at kunden går lei og hopper videre til en annen annonse. Autopix anbefaler 15–20 bilder per bil, gjerne opptil 25 når bilen er ekstra godt utstyrt, men aldri for mange. 

3. Integrasjoner sparer tid og penger

Kundene trenger aldri å forlate appen. De kan sende bildene direkte til sitt Dealer Management System (DMS) via Billink, Carweb, Drive eller BUS

4. Bruk et sterkt hovedbilde 

Det første bildet kunden ser kan være avgjørende, og bør være ekstra sterkt – et «hero image» som lokker kunden til å klikke seg videre inn i annonsen. 

5. Nøyaktig gjengivelse – unngå misforståelser

Vis bilen som den faktisk er, med alle detaljer. Autopix sikrer konsistente bilder uten kunstig retusjering som svekker tilliten til bilen og forhandleren. Hvis bilen skal selges med skader, så vises disse tydelig. 

6. Vis salgsteamet for å bygge tillit

Legg til et bilde av salgsteamet for å bygge tillit hos potensielle kunder. Dette bildet kan være i showroomet eller foran lokalene deres. 

Erlend Bakke, daglig leder og gründer av Autopix demonstrerer appen hos Toyota Romerike.

Et norsk teknologieventyr i bilbransjen


Autopix er i dag en liten, men slagkraftig gjeng bestående av utviklere, designere og forretningsutviklere med hovedkontor i Oslo og kunder i Skandinavia.


– Vi samarbeider tett med forhandlerne for å forstå hverdagen deres. Mange tenker at AI er noe stort og fjernt, men vårt mål er å gjøre det enkelt og anvendelig, sier Bakke. 

Autopix har i dag 4,8 stjerner i App Store, noe som ifølge Erlend kan tilskrives deres høye fokus på brukervennlighet og kundereisen. 

Selskapet opplever at interessen øker, særlig blant store aktører som ønsker å spare tid, styrke merkevaren og få biler raskt ut på markedet. Selv om selskapet fortsatt er ungt, er ambisjonene store: Autopix ønsker å bli den ledende fotoappen for bilbransjen i Europa – alltid med kvalitet, effektivitet og kundeverdi i førersetet.

Autopix-teamet kommer fra fem forskjellige land, og har bygget teknologien fra grunnen av på StartupLab ved forskningsparken i Oslo.)

Klar til å se Autopix i aksjon?

Test gratis
Spørsmål? Vi er her for å hjelpe!

Recent Posts

More Stories, updates, and inspirations.
Quick Test